Op 15 augustus 1897 vertrok Andrian Gerlache uit Antwerpen naar Antarctica. Zijn schip, de Belgica, vertrok uit de Antwerpse haven, precies 115 jaar geleden. Adrien is de eerste die met deze boot overwinterde op de Zuidpool. De bootwerf in Boom werkt aan de replica van de Belgica, New Belgica en opende de deuren op 15 augustus voor het publiek. Vorige week werd op de werf de eerste, indrukwekkende spant van de
New Belgica op de bouwstoel geplaatst. De bouw heeft daarmee definitief
een aanvang genomen, na de zomervakantie zal de volgende reeks spanten
worden afgewerkt.
Daarnaast kun je op de werf permanent de expo ‘Roald Amundsen en de
Belgica’ uit het Fram-museum in Oslo bezoeken, loopt er een documentaire
over de Belgica-expeditie en kun je ook een kijkje nemen in de shop,
met een uitgebreid boekenaanbod maar ook Belgica-bier en
Belgica-jenever.
Adres: The New Belgica, Noeveren 26, 2850 Boom, www.newbelgica.org
De Steenschuit vzw
heeft 1 miljoen euro Europese subsidie uit het 2 Zeeën-programma
gekregen voor de bouw van een replica van het legendarische
expeditieschip de Belgica. Gedeputeerde Ludo Helsen, gedeputeerde voor
Europa, is bijzonder verheugd met deze Europese investering voor de
provincie Antwerpen: “Deze investering is belangrijk voor de provincie
Antwerpen. Het project leidt tot een dubbele winst: tewerkstelling in de
Rupelstreek en de herwaardering van maritiem historisch erfgoed. Daarom
heeft ook de provincie Antwerpen een financiële steun toegezegd voor
630.000 euro in de volgende drie jaar.”
De Belgica was het Belgische schip dat
in 1897 in Antwerpen vertrok voor een reis naar Antarctica. Kapitein
Adrien de Gerlache slaagde in zijn opdracht. Sinds 1940 ligt de echte
Belgica echter op de bodem voor de kust van het Noorse Harstad. Nu zal
het mythische poolschip herrijzen in Boom waar het op ware grootte zal
worden nagebouwd. Boom, gelegen in de Rupelstreek, kent een lange
geschiedenis van schepenbouw. Vroeger werden er tal van schepen gebouwd
om de stenen van de omliggende steenbakkerijen via de Rupel te
vervoeren. Sinds de jaren ‘60 is deze activiteit echter in verval
geraakt. Dankzij deze Europese steun kunnen een vijfhonderdtal mensen
waaronder vooral langdurig werkzoekenden het gezonken schip nabouwen en
zal een stuk maritieme geschiedenis herrijzen in Boom.
De Belgica moet het vlaggenschip worden voor de Rupelstreek. 500
werkzoekenden kunnen er aan de slag. Met de opleiding en kennis die ze
op deze werf opdoen, vergroten zij hun kans op een job in het vaste
werkcircuit. De VDAB treedt op als projectpartner in het project. Na de
realisatie van de Belgica zal er een sociale werkplaats verankerd
worden. Aangezien het oorspronkelijke schip gebruikt werd voor
wetenschappelijk onderzoek, is het de bedoeling om de replica van de
Belgica bij haar voltooiing in 2014 ook in te zetten voor
wetenschappelijke missies, in het bijzonder rond klimaatverandering. De
reconstructie maakt daarenboven hoofdzakelijk gebruik van
milieuvriendelijke technieken en duurzame materialen. In het
bezoekerscentrum in Boom zal de klimaatproblematiek een prominente
plaats innemen.
Om in aanmerking te komen voor de Europese steun werkte de
Steenschuit samen met partners uit Engeland en Frankrijk. Elke partner
reconstrueert een prestigieus schip. De streek van Gravelines
reconstrueert het belangrijke Franse zeilschip uit de 17e eeuw, de Jean
Bart. In het Verenigd Koninkrijk restaureert men het schip Medway Queen
dat roem verwierf dankzij de evacuatie van zevenduizend Britse soldaten
uit Duinkerken in 1940. De partners zien het project als een middel om
aan beide kanten van de Noordzee de sociale inclusie te verbeteren en
het maritieme erfgoed in de kijker te plaatsen. Tegelijkertijd zal er
veel aandacht gaan naar de klimaatproblematiek en kiezen de partners
voor duurzame materialen bij elke reconstructie.
Bron: Provincie Antwerpen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten