maandag 2 december 2013

100 jarig bestaan Metro in Buenos Aires, verwant met Belgische geschiedenis

Chau chau belga


De Brugeoise, treinstellen vieren hun 100-jarig bestaan met een afscheid.



La Belga
De Stichting Vrienden van de tram, gevestigd in Caballito, houden de geschiendenis bij van de tram en de metro in Argentinie. Linea A is voor hen een stokpaardje voor zijn grote historische en culturele waarde. Zij is nl de eerste metrolijn van het zuidelijk halfrond. In februari 2013 werden de Brugeoise stellen uit cirkulatie genomen, wat een storm van protest opleverde. Op 1 december 2013 werden deze stellen 100 jaar. De vereniging vrienden van de tram organiseerden gisteren een heus feest voor deze Belgische tram. Spijtig was er geen Belgische delegatie, noch enige Belgische aandacht voor deze hulde aan een excellent staaltje Belgische technologie.
Station Plaza de Mayo
Station Plaza de Mayo
100 jaar metro in Buenos Aires kan zomaar niet voorbij gaan zonder ook de Belgien in de bloemetjes te zetten.  Zij hebben meer dan een steentje bijgedragen, bij de verwezenlijking van de eerste metro in Zuid Amerika, de eerste in het Zuidelijk Halfrond. De technologie werd geleverd door Engelse en Belgische ingenieurs. Tot heden heeft de technologische toevoer van de subte in Buenos Aires, een Belgisch tintje. De Belgische tramprojecten werden in het begin van de 20ste eeuw overgenomen door het Engelse bedrijf CTAA dat het tramverkeer monopoliseerde. 
Ook de wagons die van het begin tot dit jaar dienst deden op Linea A, waren van Belgische makelijk: De Brugeoise.
Dit weekeinde werd er eentje uit de restauratie gehaald en kon men het mooie exemplaar bezichtigen in het Station Plaza De Mayo dat voor de gelegenheid omgetoverd was tot een station van de jaren '20.



Station Linea A-Peru
In Argentinie had men al heel vroeg een tram in elke stad. Uniek voor Zuid-Amerika. Er werden verschillende systemen gebruikt. Het tramnet in Buenos Aires was in de prille jaren van de 20ste eeuw reeds 900 km lang. In 1863 had men de paardentram die verschillende treinstations verbond. Deze trams reden van Retiro naar Constitucion en naar het station Lima op Av Belgrano. In 1870 had men in het centrum een tramnet, ingehuldigd door de toenmalige eigenaars van Tramway Central, Julio y Federico Lacroze. De tramway verbond Plaza de Mayo met Once.
In 1897 kwam de eerste electrische trein in de stad. Naast Buenos Aires, had ook La PLata, Bahia Blanca, Concorida, Cordoba Corrientes , Mar del Plata, Mendoza, Necochea, Parana, Quilmes , Rosario, Salta, Santa Fe en Tucuman hun eigen tramnet, in de 19de eeuw. Als je even analyseert, zien we veel Belgische nederzettingen in de ze lijst verschijnen: Necochea, Mar del Plata, Rosario en zeker Tucuman waar de Belgische suikerbieten van de Belg Tornquist voor een economische boom zorgden.
De allernieuwste Chinese voertuigen
In de buitenwijken van Buenos Aires, zoals Florencia Varela, waar nu nog steeds veel Belgen wonen, reed er in 1915 een tram.  Aan de begraafplaats Chacarita was jaren het keerpunt Belga. In 1908 werd daar de lijn ingehuldigd van het Belgisch-Argentijns bedrijf Linea 88. Deze lijn liep van Flores tot aan de baan die nu Guzman noemt (begin van Av Corrientes). Lijn 88 werd later opgeheven, maar zijn traject dicht bij het kerkhof, werd jaren gebruikt om lijkkisten te vervoeren van de ene kant van de begraafplaats naar de andere. Lijn 88 werd in de volksmond ook wel: lijn bi-macabro genoemd.
Spijtig genoeg wordt de aanleg van het trein- tram en metroverkeer in Argentinie vaak iets te veel in Engelse handen gelegd, terwijl de stuwkracht en veel ingenieurs, zelfs ook kapitaal, uit Belgie kwam. (bron: revista Tranvias)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten