vrijdag 17 augustus 2012

De Belgica in wederopbouw

Op 15 augustus 1897 vertrok Andrian Gerlache uit Antwerpen naar Antarctica. Zijn schip, de Belgica, vertrok uit de Antwerpse haven, precies 115 jaar geleden. Adrien is de eerste die met deze boot overwinterde op de Zuidpool. De bootwerf in Boom werkt aan de replica van de Belgica, New Belgica en opende de deuren op 15 augustus voor het publiek. Vorige week werd op de werf de eerste, indrukwekkende spant van de New Belgica op de bouwstoel geplaatst. De bouw heeft daarmee definitief een aanvang genomen, na de zomervakantie zal de volgende reeks spanten worden afgewerkt.
Daarnaast kun je op de werf permanent de expo ‘Roald Amundsen en de Belgica’ uit het Fram-museum in Oslo bezoeken, loopt er een documentaire over de Belgica-expeditie en kun je ook een kijkje nemen in de shop, met een uitgebreid boekenaanbod maar ook Belgica-bier en Belgica-jenever.
Adres: The New Belgica, Noeveren 26, 2850 Boom, www.newbelgica.org

De Steenschuit vzw heeft 1 miljoen euro Europese subsidie uit het 2 Zeeën-programma gekregen voor de bouw van een replica van het legendarische expeditieschip de Belgica. Gedeputeerde Ludo Helsen, gedeputeerde voor Europa, is bijzonder verheugd met deze Europese investering voor de provincie Antwerpen: “Deze investering is belangrijk voor de provincie Antwerpen. Het project leidt tot een dubbele winst: tewerkstelling in de Rupelstreek en de herwaardering van maritiem historisch erfgoed. Daarom heeft ook de provincie Antwerpen een financiële steun toegezegd voor 630.000 euro in de volgende drie jaar.”
De Belgica was het Belgische schip dat in 1897 in Antwerpen vertrok voor een reis naar Antarctica. Kapitein Adrien de Gerlache slaagde in zijn opdracht. Sinds 1940 ligt de echte Belgica echter op de bodem voor de kust van het Noorse Harstad. Nu zal het mythische poolschip herrijzen in Boom waar het op ware grootte zal worden nagebouwd. Boom, gelegen in de Rupelstreek, kent een lange geschiedenis van schepenbouw. Vroeger werden er tal van schepen gebouwd om de stenen van de omliggende steenbakkerijen via de Rupel te vervoeren. Sinds de jaren ‘60 is deze activiteit echter in verval geraakt. Dankzij deze Europese steun kunnen een vijfhonderdtal mensen waaronder vooral langdurig werkzoekenden het gezonken schip nabouwen en zal een stuk maritieme geschiedenis herrijzen in Boom.
De Belgica moet het vlaggenschip worden voor de Rupelstreek. 500 werkzoekenden kunnen er aan de slag. Met de opleiding en kennis die ze op deze werf opdoen, vergroten zij hun kans op een job in het vaste werkcircuit. De VDAB treedt op als projectpartner in het project. Na de realisatie van de Belgica zal er een sociale werkplaats verankerd worden. Aangezien het oorspronkelijke schip gebruikt werd voor wetenschappelijk onderzoek, is het de bedoeling om de replica van de Belgica bij haar voltooiing in 2014 ook in te zetten voor wetenschappelijke missies, in het bijzonder rond klimaatverandering. De reconstructie maakt daarenboven hoofdzakelijk gebruik van milieuvriendelijke technieken en duurzame materialen. In het bezoekerscentrum in Boom zal de klimaatproblematiek een prominente plaats innemen.
Om in aanmerking te komen voor de Europese steun werkte de Steenschuit samen met partners uit Engeland en Frankrijk. Elke partner reconstrueert een prestigieus schip. De streek van Gravelines reconstrueert het belangrijke Franse zeilschip uit de 17e eeuw, de Jean Bart. In het Verenigd Koninkrijk restaureert men het schip Medway Queen dat roem verwierf dankzij de evacuatie van zevenduizend Britse soldaten uit Duinkerken in 1940. De partners zien het project als een middel om aan beide kanten van de Noordzee de sociale inclusie te verbeteren en het maritieme erfgoed in de kijker te plaatsen. Tegelijkertijd zal er veel aandacht gaan naar de klimaatproblematiek en kiezen de partners voor duurzame materialen bij elke reconstructie.
Bron: Provincie Antwerpen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten